top of page
  • gefenbentsur

פוליפנולים: לשיפור הזיכרון ולמוח צלול

עודכן: 9 בפבר׳ 2021


גפן בן צור


ראיות שנצברו בשנים האחרונות מצביעות על כך כי קיים קשר בין אופי התזונה ואורח החיים, לבין מניעת מחלות הקשורות לגיל. מחקרים מהשנים האחרונות, בוחנים את השפעתם של מזונות העשירים בפוליפנולים על התפקוד הקוגניטיבי. מנגנוני הפעולה של הפוליפנולים מגוונים וכוללים למשל השפעה על דיכוי תהליכים דלקתיים במוח, הגנה מפני סטרס חמצוני, רעלנים הפוגעים בנוירונים ועוד. פוליפנולים עשויים לתרום לשיפור תהליכי למידה, זיכרון ותפקודים קוגניטיביים נוספים. כל הסיבות להוסיף עוד מהם לתפריט בכתבה שלפניכם.



פוליפנולים: מי אתם?


פוליפנולים הם קבוצה של חומרים טבעיים (פיטוכימיקלים) המצויים במגוון רחב של צמחים, ירקות ופירות. הקבוצה הנחקרת ביותר מבין התרכובות השייכות למשפחה זו היא קבוצת הפלבנואידים. פוליפנולים ידועים בשל השפעתם המיטיבה על בריאות המוח, בריאות הלב וכלי הדם. מזונות העשירים בפוליפנולים הם פירות יער, אוכמניות, ענבים, רימונים, בצל, פירות הדר, תה ירוק, סויה, קקאו, שמן זית, יין אדום ומגוון רחב של צמחים ותבלינים כמו גדילן מצוי, כורכום, אורגנו ועוד. הנה עובדה מעניינת - ירקות ופירות אורגניים מכילים כמות גבוהה יותר של פוליפנולים. הסיבה לכך היא העובדה שאותן תרכובות מהוות חלק חשוב ממנגנון ההגנה של הצמח מפני נזקי קרינה, חמצון והגנה מפני מזיקים. גידולים שאינם מרוססים, מייצרים באופן טבעי יותר חומרי הגנה.


מדוע חשוב כל כך לשמור על תאי העצב במוח?


העלייה בתוחלת החיים הולידה את אחד האתגרים הגדולים במדינות המפותחות והוא שיפור איכות החיים בגיל המבוגר. הצורך בשמירה על הבריאות הגופנית והקוגניטיבית הוביל למחקר מקיף שנעשה אודות פוליפנולים ממקורות צמחיים שונים, במטרה לעכב הדרדרות מחלות הקשורות לעלייה בגיל, בפרט מחלות נוירו-דגנרטיביות. אלו הן מחלות הפוגעות בנוירונים בעיקר במוח, כמו לדוגמה אלצהיימר, פרקינסון והנטיגנטון. החשיבות שבשמירה על בריאות המוח, טמונה בעובדה כי נוירונים כמעט ואינם מתחדשים ועל כן חשוב להגן עליהם. בקרב מבוגרים עם הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI), צריכת מיץ אוכמניות ומיץ ענבים מסוג קונקורד הביאה לשיפור ביכולת למידה מילולית. על אף שמנגנון הפעולה אינו ברור לחלוטין, ההשערה היא שפוליפנולים תורמים למניעת הדרדרות במצבי דמנציה.


כך הם מגנים על המוח שלכם


ההשפעות הבריאותיות מיוחסות בעיקר ליכולת נוגדת החמצון של הפוליפנולים. הם מנטרלים רדיקלים חופשיים ובכך מונעים נזק חמצוני לתאי הגוף ובפרט לתאי העצב במוח. המוח שלנו רגיש במיוחד לנזקי חמצון. חלק מהפוליפנולים מסוגלים לעבור את מחסום-דם-מוח (BBB) ולספק הגנה מפני תהליכי חמצון מזיקים. אנתוציאנינים למשל, פיגמנטים סגולים-אדומים, נכללים במשפחת הפוליפנולים וידועים כנוגדי חמצון עוצמתיים ביותר, היעילים בהגנה על רקמת המוח. מחקרים שנעשו על עכברי מעבדה מצאו כי אותם פיגמנטים סגולים תורמים לשיפור יכולת הלמידה והזיכרון. במחקר נוסף שנעשה על עכברים, נבדקה השפעת תוסף אפיקטכין, השייך גם הוא לאותה המשפחה ונמצא כי השפיע בצורה חיובית על הזיכרון המרחבי, באופן דומה להשפעת קטכין מתה ירוק.



כלי דם בריאים: מוח בריא


לפוליפנולים אפקט מגן על כלי הדם, הם משפרים את תפקוד האנדותל (הדופן הפנימית של כלי הדם), תורמים לשיפור אספקת הדם למוח, מה שמשפיע בצורה עקיפה על התפקוד הקוגניטיבי. בנוסף, חלקם אף מעודדים יצירת ניטריק-אוקסיד (NO) התורם להרחבת כלי הדם ובכך לשיפור הזרימה והורדת לחץ הדם. שיפור זרימת הדם למוח עשויה במידה מסוימת לתרום ליצירת תאי עצב חדשים (נוירוגנזה) באזורים מסוימים במוח, תהליך המתרחש בצורה מוגבלת גם במוח הבוגר.


דלקת: הבסיס המשותף לכל המחלות


לפוליפנולים השפעה אנטי דלקתית, הם גורמים להפחתת ציטוקינים וחומרים מעודדי דלקת נוספים. ידוע כי דלקת קשורה במידה רבה להתפתחות מחלות כרוניות, בפרט מחלות הקשורות למוח. בנוסף להשפעתם האנטי דלקתית, נמצא כי הם מפחיתים יצירת בטא-עמילואיד, משקע חלבוני הנוטה לשקוע באזורים שונים במוח, אחד המאפיינים הבולטים של מחלת האלצהיימר, עם זאת יש לציין כי טרם התגלה המנגנון המדויק הגורם למחלה.


מוח גמיש: הפלסטיות של מערכת העצבים


פוליפנולים תורמים לוויסות מסלולים של תקשורת בין-תאית, הם משפיעים על ביטוי גנים, ועל יצירת חלבונים בתאי העצב. השפעתם על מסלולים אלו מהווה את הבסיס להשפעה שלהם על יצירה, עיבוד ואחסון של זיכרון. "הגמישות המוחית" היא היכולת של מערכת העצבים להשתנות ולהתאים את פעילותה לשינויים בתנאי הסביבה ותהליכי למידה.


שיפור הזיכרון בגילאי אמצע החיים


הגברת הצריכה של פירות, ירקות ושאר מזונות המכילים פוליפנולים, נמצאה קשורה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי, במיוחד כאשר מדובר על גילאי אמצע החיים (45-60). הם עשויים להביא לשיפור בתפקוד המוח, כמו שפה ושיפור והזיכרון האפיזודי (Episodic memory), הכולל זיכרון של אירועי היומיום, חוויות אישיות, תחושת התמצאות ועוד. פוליפנולים תורמים לשיפור היכולת לשלוף מידע מהזיכרון.



האם ניתן להשפיע על קצב ההזדקנות?


תהליך ההזדקנות (Aging) הוא תהליך טבעי המתרחש בחיים. קצב ההזדקנות מושפע במידה רבה מהרגלי החיים שלנו – תזונה, עישון, אלכוהול ופעילות פיזית. ישנן דרכים בעזרתן ניתן להגן על התאים בגוף מפני תהליכי חימצון המאיצים את תהליכי ההזדקנות, בין היתר על ידי צריכת מזונות העשירים בפוליפנולים, אשר תורמים להגנה על תאי העצב במוח ושומרים על התפקוד הקוגניטיבי. תרומה נוספת היא במניעת אפפטוזיס (מוות תאי מתוכנן) של תאי עצב, המתרחש כתוצאה מפגיעה של טוקסינים (רעלנים) בתאי העצב במוח.


סטודנטים: שיפור ביכולת הריכוז והזיכרון


מחקר קליני שנעשה על 30 סטודנטים צעירים, בדק האם תוספת מיצוי פטנטי של אוכמניות וענבים (PEGB) משפיעה על ביצועים קוגניטיביים בזמן מאמץ קוגניטיבי ממוקד ואינטנסיבי. המחקר כלל קבוצת ביקורת של סטודנטים שקיבלו פלסבו. המשתתפים קיבלו 600 מ"ג מיצוי פוליפנולים (PEGB) ושעה וחצי לאחר הנטילה נערך מבחן שבדק את הביצועים שלהם שנמדדו על פי מספר פרמטרים. הממצאים הצביעו על כך שנטילת מיצוי הפוליפנולים הביא לשיפור "זיכרון העבודה" (Working memory) ויכולת הריכוז של הסטודנטים, לעומת קבוצת הביקורת. זיכרון העבודה הינו מנגנון קוגניטיבי המשמש לשימור ושליפת מידע מהזיכרון למשך זמן קצר.






גפן בן צור נטורופתית


66 צפיות0 תגובות
bottom of page