top of page
  • gefenbentsur

אבטיח - בריאות

עודכן: 22 בפבר׳ 2021



אבטיח הוא פרי הקיץ המושלם


חוץ מהעובדה שהוא טעים, יש כמה סיבות טובות (להמשיך) לאכול אבטיח. אבטיח מכיל בסביבות 93% מים, 7% סוכר ומעט ויטמינים (ויטמין C , A, ויטמיני B) מינרלים (אשלגן, סידן, מגנזיום) ופיגמנט בשם ליקופן.


שומר על העיניים ומגן על העור


הפיגמנט האדום המצוי באבטיח, נקרא ליקופן. הליקופן משמש כנוגד חמצון בגוף, התורם לבריאות העיניים, מעכב התפתחות גלאוקומה, שומר על בלוטת הערמונית ואף נחשב כמפחית סיכון לסרטן הערמונית. ליקופן מגן על העור מפני נזקי השמש ושומר על הריאות מזיהום אוויר.


למה לי לקחת? ללב


באבטיח יש חומצה אמינית בשם ציטרולין, אשר בגוף מומרת לארג'ינין המשחקת תפקיד חשוב בתפקוד הלב וכלי הדם. מארג'ינין נוצרת מולקולה קטנה וחשובה בשם ניטריק אוקסיד (nitric oxide- NO) שמשפיעה על הרחבת כלי דם ועל ידי כך מסייעת בהפחתת לחץ הדם. ציטרולין המצוי באבטיח, יחד עם נוגד החמצון האדום- ליקופן - המפחית חמצון כולסטרול LDL, תורמים בהפחתת גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.


מצוין לספורטאים


החומצה האמינית ציטרולין המצויה באבטיח, מסייעת בפינוי החומצה הלקטית המצטברת בשרירים לאחר אימון ומסייעת בכך להתאוששות מהירה יותר. ציטרולין כאמור מומרת בגוף לארג'ינין ולניטריק אוקסיד, חומר התורם לשיפור ביצועים עקב השפעתו על זרימת הדם ופינוי פסולת מטבולית. הרכב האבטיח מצוין להחזרת נוזלים, סוכר ואנטי-אוקסידנטים לגוף לאחר פעילות גופנית.


מנקה ותורם לעיכול תקין


ברפואה העממית האבטיח נחשב לפרי שתורם לניקוי הגוף - הוא נחשב כמעודד ניקוי אבנים וחול בכליות ובדרכי השתן. הוא תורם לעיכול ועשוי להקל על מצבי עצירות ודלקת בקיבה.



כזה מתוק


מידת המתיקות של פרי לא מהווה מדד מדויק לרמת הסוכר שיש בו. בפירות יש גם חומצות, כמו למשל חומצה מאלית (בתפוח), חומצה אסקורבית (ויטמין C), חומצה ציטרית (פירות הדר). אותן חומצות גורמות למיסוך של הטעם המתוק. אם הפרי מתוק, לא בטוח שיש בו יותר סוכר, יכול להיות שיש בו פחות חומצות. לשם השוואה, בתפוח יש יותר סוכר מאשר באבטיח באופן יחסי.


הכל יחסי בחיים


שני מדדים חשובים להערכת ההשפעה על רמות הסוכר בדם הם:

1. אינדקס גליקמי- מדד שמדרג מזונות המכילים פחמימות (לפי 100 גרם) ומודד את השפעתם על רמת הסוכר לדם, כלומר, כמה מהר הם מתפרקים ומגיעים לדם.

2. עומס גליקמי- מדד חדש יחסית ומדויק יותר, לוקח בחשבון גם את גדול המנה. החישוב כולל את האינדקס הגליקמי והכמות שאכלנו מאותו מזון.

שורה תחתונה - האינדקס הגליקמי של אבטיח הוא גבוה, אך העומס הגליקמי שלו הוא נמוך, בזכות העובדה שהוא מכיל הרבה מים (שוקל הרבה), כך שבאופן יחסי למשקל שלו, כמות הסוכר היא לא גבוהה.


איך הכי מומלץ לאכול אבטיח?


זמן העיכול של אבטיח הוא קצר במיוחד, לכן, כדאי לאכול אותו בנפרד ולא כקינוח לאחר ארוחה. מזונות שדורשים זמן עיכול ארוך יותר, יגרמו לאבטיח לשהות זמן ממושך מדי בקיבה, מה שעלול לגרום לנפיחות, צרבת ותחושת חוסר נוחות במערכת העיכול.

שילוב מוצלח הוא אבטיח עם עלי נענע או בזיליקום טריים. וכן, מותר לשתות מים אחרי.



שיהיה קיץ מושלם!

באהבה,


גפן בן צור

נטורופתית N.D




הערה: אנשים עם מחלות כרוניות ובפרט חולי סכרת התלויים באינסולין, זקוקים לייעוץ תזונה אישי.

163 צפיות0 תגובות
bottom of page