top of page
  • gefenbentsur

כך תשפרו את הזיכרון ותשמרו על מוח בריא וצלול

עודכן: 9 בפבר׳ 2021

­

גפן בן צור


ראיות שנצברו בשנים האחרונות מצביעות על כך כי קיים קשר בין אופי התזונה ואורח החיים, לבין מניעת מחלות הקשורות לגיל. מחקרים מהשנים האחרונות, בוחנים את הקשר שבין מזונות העשירים בפוליפנולים לבין התפקוד הקוגניטיבי. מנגנוני הפעולה מגוונים וכוללים למשל השפעה על דיכוי תהליכי דלקת במוח, הגנה מפני סטרס חמצוני, רעלנים הפוגעים בנוירונים ועוד. פוליפנולים עשויים לתרום לשיפור תהליכי למידה, זיכרון ותפקודים קוגניטיביים נוספים.


פוליפנולים: מי אתם?


פוליפנולים (Polyphenoles) הם קבוצה של חומרים טבעיים המצויים במגוון רחב של צמחים, ירקות ופירות. הקבוצה הנחקרת ביותר מבין התרכובות השייכות למשפחה זו, היא קבוצת הפלבנואידים.

פוליפנולים ידועים בשל השפעתם המיטיבה על בריאות המוח, בריאות הלב וכלי הדם. מזונות העשירים בפוליפנולים הם פירות יער, ענבים, רימונים, בצל, פירות הדר, סויה, קקאו, שמן זית, יין אדום, סוגים שונים של פוליפנולים קיימים במגוון רחב של צמחים ותבלינים כדוגמת תה ירוק (EGCG), כורכום (כורכומין), גדילן מצוי, אורגנו וצמחי מרפא נוספים.

הנה עובדה מעניינת - ירקות ופירות אורגניים מכילים כמות גבוהה יותר של פוליפנולים. הסיבה לכך היא העובדה שאותן תרכובות מהוות חלק ממנגנון ההגנה הטבעי של הצמח מפני נזקי קרינה, נזקי חמצון והגנה מפני מזיקים ומחוללי מחלה. גידולים שאינם מרוססים, מייצרים באופן טבעי יותר חומרי הגנה.



מדוע חשוב כל כך לשמור על תאי העצב במוח?


העלייה בתוחלת החיים הולידה את אחד האתגרים הגדולים במדינות המפותחות והוא שיפור איכות החיים בגיל המבוגר. הצורך בשמירה על הבריאות הגופנית ועל מוח צלול, הוביל למחקר מקיף שנעשה אודות פוליפנולים ממקורות צמחיים שונים, במטרה לעכב הדרדרות מחלות הקשורות לעלייה בגיל, בפרט מחלות נוירו-דגנרטיביות. אלו הן מחלות הפוגעות בנוירונים, בעיקר במוח וכוללות מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון והנטינגטון. החשיבות שבשמירה על בריאות המוח, טמונה בעובדה כי נוירונים כמעט ואינם מתחדשים ועל כן חשוב להגן עליהם. בקרב מבוגרים עם הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI), צריכת מיץ אוכמניות ומיץ ענבים מסוג קונקורד הביאה לשיפור ביכולת למידה מילולית. על אף שמנגנון הפעולה אינו ברור לחלוטין, ההשערה היא שפוליפנולים המצויים בריכוז גבוה בפירות אלו, תורמים למניעת הדרדרות במצבי דמנציה ועשויים אף לגרום לשיפור התפקוד הקוגניטיבי.


שיפור הזיכרון בגילאי אמצע החיים


הגברת הצריכה של פירות, ירקות ושאר מזונות המכילים פוליפנולים, נמצאה קשורה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי, במיוחד כאשר מדובר על גילאי אמצע החיים (45-60). הם עשויים להביא לשיפור בתפקוד המוח, כמו שפה ושיפור והזיכרון האפיזודי (Episodic memory), הכולל זיכרון של אירועי היומיום, חוויות אישיות, תחושת התמצאות ועוד. פוליפנולים תורמים לשיפור היכולת לשלוף מידע מהזיכרון.



האם ניתן להשפיע על קצב ההזדקנות?


תהליך ההזדקנות (Aging) הוא תהליך טבעי המתרחש בחיים. עם זאת, קצב ההזדקנות מושפע במידה רבה מהרגלי החיים שלנו – תזונה, עישון, אלכוהול ופעילות פיזית. ישנן דרכים בעזרתן ניתן להגן על התאים בגוף מפני תהליכי חמצון המאיצים את תהליכי ההזדקנות, בין היתר על ידי צריכת מזונות העשירים בפוליפנולים, אשר תורמים להגנה על תאי העצב במוח. תרומה נוספת היא במניעת אפופטוזיס (מוות תאי מתוכנן) של תאי עצב, המתרחש כתוצאה מפגיעה של טוקסינים (רעלנים) בתאי העצב במוח.


סטודנטים: שיפור ביכולת הריכוז והזיכרון


מחקר קליני שנעשה על 30 סטודנטים צעירים, בדק האם תוספת מיצוי פטנטי של אוכמניות וענבים (PEGB) משפיעה על ביצועים קוגניטיביים בזמן מאמץ קוגניטיבי ממוקד ואינטנסיבי. המחקר כלל קבוצת ביקורת של סטודנטים שקיבלו פלסבו. המשתתפים קיבלו 600 מ"ג מיצוי פוליפנולים (PEGB) ושעה וחצי לאחר הנטילה נערך מבחן שבדק את הביצועים שלהם אשר נמדדו על פי מספר פרמטרים. הממצאים הצביעו על כך שנטילת מיצוי הפוליפנולים הביא לשיפור "זיכרון העבודה" (Working memory) ויכולת הריכוז של הסטודנטים, לעומת קבוצת הביקורת. זיכרון העבודה הינו מנגנון קוגניטיבי המשמש לשימור ושליפת מידע מהזיכרון למשך זמן קצר.


כך הם מגנים על המוח


פוליפנולים פועלים כנוגדי חמצון, המוח שלנו רגיש במיוחד לנזקי חמצון. חלק מהם מסוגלים לעבור דרך מחסום-דם-מוח (BBB) ובכך לפעול בתוך המוח למניעת נזק חמצוני הפוגע בתאי העצב במוח. אנתוציאנינים למשל, המצויים בפירות וירקות סגולים כמו פירות יער, בצל סגול וכרוב סגול, יעילים במיוחד בהגנה על רקמת המוח. מחקרים שנעשו על עכברי מעבדה מצאו כי אותם פיגמנטים סגולים תורמים לשיפור יכולת הלמידה והזיכרון. במחקר נוסף שנעשה על עכברים, נבדקה השפעת תוסף אפיקטכין, השייך גם הוא לאותה המשפחה ונמצא כי השפיע בצורה חיובית על הזיכרון המרחבי, באופן דומה להשפעת קטכין מתה ירוק.

מנגנוני השפעה נוספים כוללים פעילות אנטי דלקתית, לפוליפנולים יכולת להפחית ציטוקינים וחומרים פרו-דלקתיים נוספים. בנוסף, נמצא כי הם מפחיתים יצירת בטא-עמילואיד, משקע חלבוני הנוטה לשקוע במוח, אחד המאפיינים הבולטים של מחלת האלצהיימר.

לפוליפנולים אפקט מגן על כלי הדם, הם משפרים את תפקוד האנדותל (הדופן הפנימית של כלי הדם), תורמים לשיפור אספקת הדם למוח ומעודדים יצור של ניטריק-אוקסיד (NO) התורם להרחבת כלי דם ושיפור זרימת הדם.

פוליפנולים תורמים לוויסות מסלולים של תקשורת בין-תאית, הם משפיעים על ביטוי גנים ועל יצירת חלבונים בתאי העצב וגורמים להפעלת מולקולות התורמות ל"גמישות המוחית". השפעתם על מסלולים אלו מהווה את הבסיס להשפעתם על הזיכרון. "הגמישות המוחית", מכונה גם "פלסטיות מוחית" (Neuropasticity) היא היכולת של המוח שלנו ללמוד דברים חדשים, להשתנות ולהסתגל למצבים חדשים ואפילו להחלים לאחר פגיעה מוחית. תזונה העשירה בפוליפנולים הינה מומלצת לשמירה על מוח בריא ותורמת לשיפור הזיכרון ותפקודים קוגניטיביים נוספים.


גפן בן צור נטורופתית



231 צפיות0 תגובות
bottom of page