top of page
  • gefenbentsur

בריאות מתחילה במעיים: מה תורם לחיזוק פלורת המעי

עודכן: 22 במאי 2020


בעשור האחרון, חקר המיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים במעיים) מעורר עניין רב ונעשים עליו יותר ויותר מחקרים. גילויים מהשנים האחרונות מראים כי קיים קשר ישיר בין הרכב החיידקים שקיימים בגופנו לבריאות הכללית שלנו.

הרמב"ם, שהיה פילוסוף ורופא יהודי, כתב כבר לפני כמעט 900 שנה כי כל המחלות מתחילות במערכת העיכול.


היום אנחנו יודעים שקיימת מערכת גומלין בינינו לבין החיידקים שחיים יחד איתנו, ובדיוק כמו שהם זקוקים לנו, אנחנו זקוקים להם ואפילו תלויים בהם. רובם הגדול נמצאים במעי הגס, אך הם מצויים גם ברקמות הריריות כמו הפה והאף ועל פני העור.



חיידקים טובים בריאות טובה

בגוף האדם יש פי 10 יותר תאי חיידקים מאשר תאים אנושיים. הם מהווים כקילו וחצי ממשקל גופנו. חיידקים ידידותיים, מכונים גם חיידקים פרוביוטיים. הם חיוניים לבריאות, בפרט לתקינות מערכת העיכול ומערכת החיסון. אצל כולנו קיימים חיידקים ידידותיים וחיידקים פתוגנים (מחוללי מחלות) ומה שחשוב הוא האיזון ביניהם.


מה משפיע על הרכב המיקרוביום?

הרכב פלורת המעי משתנה כל הזמן, בהתאם לסביבה בה אנחנו חיים, למזונות ולשתייה שאנו מכניסים לגופנו, לתרופות ואפילו לסטרס. אנחנו יכולים להשפיע בצורה חיובית על אוכלוסיית החיידקים הטובים ולחזק אותם, על חשבון החיידקים המזיקים ובעצם לשפר את היחס ביניהם.

החיידקים הפרוביוטיים:

-תורמים למערכת החיסון ומייצרים ויטמינים- ויטמין K וחלק מוויטמיני B.

-מסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ותורמים לשיפור תנועתיות המעי.

-מסייעים בפירוק חלבונים ופחמימות מהמזון ומשפרים ספיגת מינרלים.

-החיידקים במעיים מייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת מפירוק של פחמימות (סיבים תזונתיים). אותן חומצות שומן קצרות, תורמות למחסום המעי ובכך למניעת מעבר חומרים לא רצויים מהמעיים למחזור הדם.

הם תורמים למערכת החיסון ומסייעים להגנה מפני השפעתם המזיקה של חיידקים פתוגנים.



מחקרים מצאו קשר בין שתיית תה ירוק לבין בריאות המעיים

ידוע כי הרכב החיידקים במעי מושפע מתזונה ונראה כי גם לשתייה שאנו צורכים באופן קבוע יש השפעה. בשנת 2019, נאספו 24 פרסומים שכללו מספר עבודות ומחקרים מהשנים האחרונות, חלקם נעשו על בני אדם וחלקם במעבדה. נמצא כי יש קשר בין שתיית תה ירוק לבין אוכלוסיית חיידקי המעי. מחקרים מצאו כי בתה ירוק קיימים רכיבים שעשויים להשפיע בצורה חיובית על הרכב החיידקים הידידותיים. ב-6 מחקרים שנעשו על בני אדם ההשפעה המשמעותית הייתה משתיית תה ירוק בכמות של 4-5 כוסות ליום, שנראה כי הגדילה את אוכלוסיית הביפידובקטריום. זוהי משפחה של חיידקים אשר משתתפים ביצור ויטמיני B, תומכים במערכת החיסון על ידי עידוד יצירת נוגדנים במעי ומניעת שגשוג חיידק האי-קולי ופטריות כמו קנדידה. בנוסף, חיידקים אלו תורמים לפעילות מעיים תקינה. מחקרי מעבדה הראו ממצאים מבטיחים גם לגבי תה שחור, אולונג, פו-אר (תה שעבר התססה), כל אלה, יחד עם התה הירוק מופקים מצמח הקמליה סיננזיס. ההבדל ביניהם הוא בתהליך שהם עוברים. הממצאים האלו עשויים לתמוך בהשערה ששתיית תה יכולה לתרום לוויסות המיקרופלורה במעי. מתוכננים להתקיים מחקרים נוספים על בני אדם על מנת לאמת את הממצאים.


פרה-ביוטיקה: מזון לחיידקים

החיידקים הידידותיים לא יוכלו לשרוד בלי מצע (מזון). פרה-ביוטיקה מתייחסת בעיקר לסיבים התזונתיים שאנחנו לא מסוגלים לפרק, אך החיידקים ניזונים מהם. פירוק אותם סיבים על ידי החיידקים גורם לירידה ברמת ה-PH דבר התורם גם לספיגת מינרלים כמו סידן, מגנזיום, אבץ וברזל. מזונות פרה-ביוטיים תורמים לקיומם וצמיחתם של החיידקים "הטובים" על חשבון החיידקים "הרעים". החיידקים הפרוביוטיים (הטובים) כאמור, מסייעים לשיפור תפקוד מערכת החיסון ומניעת היווצרות של מחלות זיהומיות. מזונות אלו כוללים: ירקות, בעיקר עלים ירוקים, ארטישוק ירושלמי, עולש, כרוב, גזר, כרישה, בצל, אספרגוס, פירות כמו תפוחים ובננות. בנוסף גם דגנים מלאים כמו שעורה ושיבולת שועל, קטניות ופטריות מרפא.



מה פוגע לנו בחיידקים הידידותיים?

תזונה לקויה המכילה פחמימות מזוקקות, כדוגמת לחמים ומאפים מקמח לבן, צריכת סוכרים פשוטים, מזון מעובד, תזונה דלה בסיבים תזונתיים.

תרופות כמו אנטיביוטיקה, גלולות למניעת הריון, הורמונים וסוגים מסוימים של משככי כאבים.

סטרס משפיע גם הוא על הפרת האיזון הרצוי, הסיבה לכך היא שסטרס משפיע על זרימת הדם למערכת העיכול ומכאן הקשר להשפעה על המיקרופלורה.



גפן בן צור נטורופתית N.D


524 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page