top of page
  • gefenbentsur

דלקת שקטה - מחלות קשות

עודכן: 29 בנוב׳ 2019

אלצהיימר, פרקינסון, סרטן, מחלות לב וסכרת, מה שמשותף להן – דלקת. דלקת היא מצב נורמלי שמגן עלינו בעת פציעה או זיהום. הבעיה מתחילה כשהיא הופכת למצב כרוני. איך זה קורה? לאורח החיים שלנו יש תרומה רבה למצב, תזונה, סטרס, עישון והרגלים נוספים מייצרים מצב של "דלקת שקטה". דלקת זו פעמים רבות היא ללא תסמינים ולא תמיד ניתן לאתר מדדים חריגים בבדיקת דם, היא נקראת גם דלקת כרונית תת קלינית.



מחלות לב וכלי דם – למה מאשימים את הכולסטרול?

הדבר הראשון שקופץ לראש בהקשר למחלות לב הוא- הכולסטרול. הכולסטרול הפך להיות האשם המרכזי בסיכון וניבוי של מחלות לב. טרשת עורקים נגרמת על ידי מספר תהליכים המובילים לבסוף ליצירת משקעים ולחסימה של כלי דם - התקף לב או שבץ מוחי איסכמי.


אם אין דלקת אין בעיה

מי שהתחיל את הבלגן הוא בכלל תהליך דלקתי אשר גורם לייצור מוגבר של רדיקלים חופשיים. כאשר הכולסטרול ה"רע" מתחמצן, רק אז הוא שוקע בעורקים. מסקנה: בלי דלקת, אין חמצון ושקיעה של הכולסטרול, לא נגרמת הצרות של כלי הדם ולא נוצרים קרישי דם קטלניים.


האם כולסטרול גבוה בהכרח מהווה סיכון?

עובדה: לא כל אדם עם רמות כולסטרול גבוהות יפתח טרשת עורקים ומחלות כלי דם. יש אנשים עם רמות תקינות של כולסטרול שכן יסבלו מחסימות של כלי דם, התקפי לב ושבץ.

הפחתת דלקתיות ושימוש בנוגדי חמצון חשובים יותר מאשר הורדת כולסטרול.


בלי כולסטרול אי אפשר לחיות

כולסטרול הוא מרכיב חיוני בכל ממברנות התאים, הוא חשוב בהעברת חומרים ומידע בין התאים והולכה עצבית. הוא בעל תפקיד במערכת העצבים (יצירת מיאלין), משמש ליצור הורמונים סטרואידים- אסטרוגן, טסטוסטרון, קורטיזול וויטמין D. ממנו נוצרים מלחי המרה המשמשים לפירוק שומנים.


מה שאנחנו אוכלים משפיע

לתזונה, יחד עם הרגלי חיים נוספים יש השפעה רבה על מצבנו הבריאותי והנפשי. גם במצבי דיכאון נמצא קשר לדלקת. מחלות דלקתיות כרוניות, כמו מחלות אוטואימוניות מלוות בדיכאון בשיעור גבוה. לדוגמה- קרוהן, קוליטיס, פסוריאזיס, דלקת פרקים שגרונית, זאבת ועוד.



עשה ואל תעשה- כללים לתזונה נכונה:


✔הפחיתו צריכת שמנים המכילים אומגה 6 (למשל שמן סויה, שמן תירס, שמן חמניות, שמן חריע), שומן טראנס ושומן רווי מהחי. אלו חומצות שומן פרו דלקתיות, כלומר מעודדות דלקת.


✔הגבירו צריכת אומגה 3. יש לה השפעה אנטי דלקתית. אומגה 3 חסרה כמעט לכולם בישראל, היחס בין חומצות השומן הוא בצורה משמעותית לטובת אומגה 6.


✔הפחיתו בצריכת סוכר ופחמימות פשוטות כמו קמח לבן, אורז לבן, משקאות מתוקים. אלו גורמים לעליה חדה ברמות הסוכר בדם ומעודדים דלקת. היזהרו מ"מזונות בריאות" כמו חטיפי אנרגיה, לחם דגנים ודגני בוקר, הם גורמים לעליה חדה בסוכר ולאחר מכן לירידה חדה, גורמים לרעב מוגבר, מעודדים השמנה ודלקת.


✔צרכו פחמימות מורכבות, כאלה המכילות סיבים תזונתיים וגורמות לעליה מתונה יותר של הסוכר לדם, דגנים מלאים (למעט חיטה), קטניות וירקות שורש. גם את הדגנים המלאים יש לצרוך במידה.


✔אכלו הרבה ירקות ופירות העשירים בנוגדי חמצון ותורמים להפחתת החומציות והדלקת בגוף. גיוון יספק לגופכם שפע של ויטמינים, מינרלים ואנטי אוקסידנטים שתורמים לבריאות.


✔הפחיתו צריכת מזונות מהחי, הם מכילים חומצה ארכידונית, חומצת שומן שמעודדת דלקת. בנוסף, מזונות מהחי יוצרים תגובה חומצית, הגוף בתגובה יפרק סידן מהעצמות כדי להפחית את החומציות. זה מעלה שכיחות לאוסטאופורוזיס. כשאתם אוכלים חלבון מהחי, אכלו יחד איתו סלט ירוק עם לימון, או נבטים המייצרים בסיס. אל תסתמכו על חלבון מהחי, כמו מוצרי חלב, בשר וביצים כמקור בלעדי לחלבון, גוונו גם עם חלבונים מהצומח. שילוב של קטניות ודגנים מלאים, נבטים, אגוזים ואצות. הגוף לא צריך כמויות כל כך גבוהות של חלבון כמו שחושבים.


✔אם אתם בעודף משקל, הפחתה במשקל תפחית את תהליכי הדלקת. השומן הגרוע ביותר הוא השומן הבטני, נקרא גם "שומן וויסאלי", הוא ממוקם בבטן ובמותניים ונוטה להצטבר סביב האיברים הפנימיים. השומן באזור זה גורם להפרשה של הורמונים וציטוקינים אשר מעודדים תהליכי דלקת ומעלים סיכון באופן משמעותי למחלות לב, סכרת וסרטן. אם יש לכם "כרס בירה", כדאי לעשות שינוי, זה בית חרושת לדלקת.


לתיאום אבחון אירידיולוגי- 052-3636629

גפן בן צור נטורופתית N.D

181 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page