top of page
  • gefenbentsur

כוסמת זו לא קללה!

עודכן: 22 במאי 2020

כוסמת מבחינה בוטנית לא שייכת למשפחת הדגנים, אלא למשפחת הארכובתיים. היא גדלה בעיקר ברוסיה ובסין. אלו זרעים של צמח עשבוני, אשר עקב ההרכב התזונתי הדומה, נוטים לשייך אותה למשפחת הדגנים. היא אינה מכילה גלוטן ולכן בטוחה עבור חולי צליאק ורגישים לגלוטן. שימו לב, כוסמין הוא דגן שמכיל גלוטן.


ערכים תזונתיים מרשימים


כוסמת היא פחמימה מורכבת, עשירה במינרלים ומכילה אנטי אוקסידנטים בשם רוטין, וקוורציטין ומכילה 13% חלבון. בניגוד לדגנים, כוסמת מכילה את החומצה האמינית ליזין שחסרה בהם. יש בה כמות גבוהה יחסית של החומצה האמינית טריפטופן (יותר מאשר בשיבולת שועל). טריפטופן מהווה את אחד מחומרי הגלם ליצירת סרוטונין- מעביר עיצבי שקשור במצב רוח, ומלטונין- הורמון הקשור לשינה. היא עשירה במיוחד ברוטין- ביופלבנואיד התורם לחיזוק ותקינות של דופן כלי הדם וקוורציטין המשמש כנוגד חמצון ותורם לבריאות העיניים.



מכילה מינרלים


כוסמת היא מקור טוב למינרלים- מגנזיום, מנגן, ברזל, אבץ, אשלגן ונחושת. היא אינה מכילה חומצה פיטית, אותה תרכובת המצויה בדגנים וקטניות המפריעה לספיגת מינרלים.


תורמת לאיזון רמות הסוכר


רכיב נוסף המצוי בכוסמת נקרא D- chiro- inositol, שיחד עם מינרל המנגן המצוי אף הוא בכוסמת, עוזרים באיזון רמות הסוכר בדם על ידי השפעה חיובית על רגישות התאים לאינסולין.

אינסולין הוא הורמון אנאבולי שמופרש על ידי תאי הלבלב בתגובה לעליית הסוכר בדם. הוא אחראי בין היתר על הכנסת הסוכר לתאים. הוא מפעיל קולטנים שנמצאים על גבי התאים, כך הוא גורם לסוכר להיכנס לתא ורמת הסוכר (גלוקוז) בדם יורדת. סכרת סוג 2 מתפתחת עקב ירידה ברגישות הקולטנים לאינסולין, מצב הנקרא "תנגודת לאינסולין".


פחמימה טובה גם לסכרתיים


כוסמת מכילה סיבים תזונתיים שתורמים לבריאות המעי הגס ולתחושת שובע ממושכת. האינדקס הגליקמי שלה נמוך והעומס הגליקמי בינוני. כלומר, היא משפיעה על עליית הסוכר לדם בצורה יחסית מתונה בהשוואה לדגנים אחרים. עם זאת, כמות הפחמימות בתזונה המותאמת לסכרת צריכה להיות מוגבלת, גם אם מדובר בפחמימה מהסוג המומלץ. עוד נמצא במחקרים, כי היא תורמת לאיזון רמות השומנים והכולסטרול בדם.


מתכון לפיתות כוסמת


500 גרם כוסמת ירוקה

להשרות במים לפחות ל-6 שעות, לסנן ולשטוף היטב.

להוסיף 1 כפית מלח גדושה ו-2 כוסות מים קרים.

לטחון עם בלנדר מוט או במעבד מזון.

להשאיר בקערה מכוסה למשך כמה שעות (בין שעתיים ל-12 שעות)

זהו שלב חשוב אשר יוצר תהליך התססה ומשפר מאוד את התוצאה הסופית.

מחממים מחבת נון-סטיק ומטגנים ללא שמן בכלל.

הופכים את הפיתה כשמתחילים להיווצר מעין חורים והזהבה.


טיפים


זה המתכון הבסיסי, אפשר להוסיף תבלינים או זרעים למי שאוהב.

ניתן להקפיא את הפיתות, יש להפריד עם נייר אפייה אחרת נדבק.

לגבי זמן ההתססה- בקיץ חלק מהזמן במקרר וחלק בחוץ.

בחורף אין צורך, אפשר ורצוי להשאיר את הקערה מחוץ למקרר.

חשוב להשתמש במחבת נון-סטיק. אם משתמשים במחבת טובה, אין צורך בשמן וזה לא נדבק.

מחכה לתגובות איך יצא.



לתיאום פגישת ייעוץ תזונתי- 052-3636629

גפן בן צור נטורופתית N.D

362 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page