top of page
  • gefenbentsur

חומצה פולית לפני היריון: כל מה שצריך לדעת

עודכן: 2 בדצמ׳ 2021

בנות יקרות, על חומצה פולית ועל ההמלצה לקחת תוסף תזונה לפני ובזמן היריון בוודאי שמעתן. מדוע חשוב להכין את הגוף ולמלא מאגרים? איזה סוג של חומצה פולית הכי מומלץ ולמה? הנה כמה דברים שחשוב שתדעו לפני שאתן קונות תוסף תזונה.


מדוע אנחנו צריכים חומצה פולית?


החומצה הפולית שייכת לקבוצת ויטמיני B ,נקראת גם ויטמין B9. יש לה תפקיד חשוב בשכפול דנ"א ויצירת כדוריות הדם האדומות. היא מפחיתה רמות של הומוציסטאין, אשר נוכחותו קשורה בהתפתחות מחלות לב וכלי דם, אלצהיימר ודמנציה. בנוסף, היא חשובה להתפתחות תקינה של מערכת העצבים של העובר במהלך ההיריון ולכן חשוב ליטול תוסף תזונה לפני הכניסה להיריון ובמהלך חודשי ההיריון הראשונים.



מחסור בחומצה פולית בזמן הריון עלול לגרום למומים מולדים בעובר


חוסר בחומצה פולית עלול לגרום להתפתחות לא תקינה של התעלה העצבית. יש המלצה גורפת בכל ארגוני הבריאות בעולם על צריכת חומצה פולית לנשים בתקופת הפוריות. לאישה בהיריון - יש לצרוך תוסף זה לפחות עד סוף החודש השלישי, אפשר להמשיך גם למהלך כל ההיריון.


מה ההבדל בין חומצה פולית לפולאט?


בגוף יש אנזים שנקרא MTHFR האחראי על הפיכת החומצה הפולית לצורתה הפעילה. פעולה זו נקראת מתילציה (הוספת קבוצת מתיל).


הידעת? אצל חלק מהאוכלוסייה, עקב פגם גנטי קיים חוסר באנזים זה!


הצורה הטבעית, כפי שמופיעה בטבע היא צורת הפולאט (folate), זוהי הצורה הזמינה לגוף. לעומתה, הצורה הסינטטית הנפוצה בתוספי תזונה ומזונות פונקציונליים (מועשרים) נקראת חומצה פולית (folic acid). על מנת להפוך לצורה הזמינה לגוף, היא צריכה לעבור תהליך אנזימתי של מתילציה.

בערך כשליש נושאים נושאים את האלל, מתוכם כ-10%-15% יהיו עם חוסר באנזים זה. הדבר מתבטא אצל הומוזיגוטים (שני אללים זהים - אחד מהאב והשני מהאם), אך עשויות להופיע תופעות קליניות גם אצל הטרוזיגוטים.


מה זה אומר?


אם את משתייכת ל10-15% מכלל האוכלוסייה ואכן חסר לך האנזים שאחראי לתהליך ההמרה,

כדאי שתדעי ש:


מחקרים הראו כי חומצה פולית שאינה עברה מתילציה בגוף עלולה להצטבר ברקמות ולגרום לפגיעה בתאים של מערכת החיסון שנקראים NK שתפקידם להילחם בזיהומים ובתאים סרטניים.

נמצאו נתונים מטרידים שהצביעו על קשר אפשרי בנוגע לשכיחות סוגי סרטן, כמו סרטן השד וסרטן המעי הגס בקרב נשים שנטלו תוספי חומצה פולית (סינטטית).



איך יודעים אם חסר לנו האנזים?


לא יודעים. אלא אם כן עושים בדיקת מעבדה מיוחדת ויקרה שעולה כמה אלפי שקלים. נשים בהיריון או נשים שמתכננות הריון, מוטב שייקחו תוסף שמכיל את הצורה הטבעית- פולאט ויקפידו על צריכת מזונות שמכילים פולאט. הדבר נכון גם לגבי נטילת תוספי "פרנטל" שיש לוודא כי הם מכילים את הצורה הטבעית- פולאט ברשימת הרכיבים.


חומצה פולית - מקורות במזון


מזונות המכילים פולאט הם ירקות עליים ירוקים - חסה, מנגולד, תרד, פטרוזיליה, שמיר, עולש, אורוגולה, ברוקולי. מזונות נוספים הם ארוניה-ברי, סלק, קטניות, אגוזים וזרעים.



גפן בן צור נטורופתית N.D לייעוץ אישי 052-3636629

233 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page