top of page
  • gefenbentsur

נוטלים תוסף סידן? חובה להוסיף ויטמין K2

עודכן: 11 בינו׳ 2022

ירידה במסת העצם מתחילה כבר בגיל 35 ובסביבות גיל 50, בתקופת גיל המעבר, מתחיל תהליך מואץ של אובדן מסת העצם. ירידה בצפיפות העצם בגיל המעבר, קשורה עם הירידה בהורמון האסטרוגן שיש לו תפקיד חשוב בשמירה על בריאות העצמות.


כשמתרחשת ירידה בצפיפות העצם, או בשם המדעי "אוסטאופניה", יש סיכון מוגבר לשברים ובהיעדר טיפול הולם, הסיכון למחלת האוסטואופורוזיס עולה אף הוא, במיוחד בקרב נשים רזות.

ברוב המקרים, מדובר על מצב שנוטה להתקדם עם הזמן ולא בכיוון הרצוי.

תוספי סידן נפוצים במיוחד לנטילה בקרב נשים מעל גיל 50 ויש כמה דברים שחשוב לדעת.



האם מדובר על בעיה של מבוגרים בלבד? ממש לא!


נכון שבריאות העצמות פחות מעסיקה אנשים צעירים, אך ירידה במסת העצם יכולה להתרחש גם בגילאים צעירים יותר כתוצאה מתזונה חומצית מדי או תזונה דלה בסידן או בוויטמין C לאורך זמן. הקשר לוויטמין C נובע מהיותו רכיב הכרחי בייצור הקולגן, חלבון מבני המהווה כמעט 30% ממסת העצם.

אצל נשים הרות ומניקות, שתזונתן דלה בסידן, עלול להיווצר מצב של פירוק סידן מהעצמות, מאחר וצורך הגוף בסידן עולה בתקופה זו לטובת העובר המתפתח ובהמשך לצורך יצירת חלב האם. לכן חשוב להקפיד על צריכת מזונות עשירים בסידן בתקופת ההיריון וההנקה, כדי להימנע ממחסור ופגיעה בעצמות.




תוסף סידן מהווה פתרון יעיל לשמירה על עצמות חזקות?


סידן הוא כאמור מינרל חשוב לבריאות העצמות, אך הוא מספק פתרון חלקי, מאחר ובריאות העצם תלויה במרכיבים נוספים ופחות מדוברים בהקשר זה, כמו למשל: ויטמין K2, מגנזיום, ויטמין D, אבץ, בורון, ויטמין C וקולגן.


שקיעה מסוכנת


רוב תוספי הסידן מכילים סידן גבישי, שנוטה לשקוע ברקמות ולגרום להסתיידות עורקים. הסתיידות עורקים היא שקיעה של סידן בדופן הפנימי של העורקים, מה שגורם להתקשות שלהם ולפגיעה בתפקודם. מנגנון השקיעה טרם פוענח באופן מלא והוא ככל הנראה מערב כמה תהליכים.

נטילת תוסף סידן ללא תוספת של ויטמין K2 עלולה לגרום לשקיעה והסתיידות עורקים.

מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לעצמות להיות חלשות ושבירות, מפחית את קליטת הסידן לעצמות ומגביר סיכון לשקיעת סידן המהווה גורם סיכון בריאותי.


ויטמין K2 מונע שקיעת סידן


מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי לוויטמין K2 יש יכולת להגן מפני הסתיידות עורקים.

הוא מפעיל חלבונים שקושרים את יוני הסידן וכך נמנעת שקיעתו בעורקים.

ויטמין K הוא ויטמין מסיס שומן, יש לו שתי צורות עיקריות: K1 ו-2K כאשר לכל אחד מהם תפקיד שונה לחלוטין. ויטמין K1 קשור במנגנוני קרישת הדם, ואילו ויטמין K2 משפיע בעיקר על משק הסידן ובריאות העצם והוא ככל הנראה חשוב אף יותר מסידן בשמירה על עצמות חזקות, במיוחד במצבים של אוסטאופורוזיס.

ויטמין K2 מפעיל חלבון בשם אוסטאוקלצין שתפקידו- העברת סידן מזרם הדם לתוך העצמות לצורך בנייתן.




ויטמין K2: מעט מקורות בתזונה


ויטמין 1K מצוי בשפע בירקות ועלים ירוקים, לעומתו לוויטמין 2K יש פחות מקורות בתזונה צמחית, למעט נאטו (פולי סויה מותססים) והוא מצוי יותר במזונות מהחי, כמו חלמון ביצה, חמאה, גבינות קשות ועוד.

חלק קטן מהוויטמין מיוצר על ידי חיידקי המעיים שלנו, אך לא בכמות המספקת את התצרוכת היומית הדרושה.

מלבד נאטו, אין עוד מקורות לוויטמין K2 במזון מן הצומח.


הנה עובדה מעניינת שהתגלתה במחקר שנערך אי שם ב-2002:

במידה וצורכים כמות גדולה של ויטמין K1 (שמצוי בשפע בעלים ירוקים), הגוף קודם כל יעביר אותו לכבד להפעלת חלבונים הקשורים בתהליכי קרישה ורק במצב של רוויה, הוא ינותב לצורך הפעלת אותו חלבון המעודד בניית עצם.



אולי יעניין אותך גם: גיל המעבר: את לא לבד


תוסף תזונה של ויטמין K2 - כך תבחרו נכון


תוסף התזונה המומלץ ביותר הוא זה שמכיל את הצורה הפעילה של הוויטמין 7-MK. זה יופיע בפירוט רשימת הרכיבים. יש תוספי תזונה שמכילים פטנט רשום ®MenaQ7 זה בעצם ויטמין K2 בצורה הטבעית שלו המופק מנאטו (פולי סויה מותססים). מאחר והוויטמין מסיס שומן, כדאי לקחת אותו עם האוכ.


למי זה לא מתאים?


כל מי שמקבל תרופות מדללות דם, בפרט אנשים הנוטלים תרופה בשם קומדין (וורפרין), יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני נטילת תוספי תזונה מכל סוג, לרבות ויטמין K2.





גפן בן צור נטורופתית N.D


המחלבה 111 כפר ויתקין

300 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page